[Multichannel 2015] ‘Van onderbuik naar onderbouwd gevoel’
- Algemeen
- 23 apr 2015 @ 10:19
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- WebsiteE-commerce
- 23 apr 2015 @ 10:19
- Redactie MarketingTribune
Traffic Builders is opgericht in 2001 en behoort tot de top van zoekmachinemarketingbureaus in Nederland. 25 consultants, copywriters en developers werken er voor nationale en internationale opdrachtgevers uit de thuiswinkelbranche, reisbranche, financiële dienstverlening en zakelijke dienstverlening op de gebieden van seo, sea, conversie-optimalisatie, web analytics, social media-marketing & -strategie en display advertising. Traffic Builders ontwikkelt diverse tools in eigen beheer en test veelal als eerste nieuwe features in bijvoorbeeld Google Adwords. Tijdens de tweede dag van Multichannel 2015 gaf Traffic Builders via Philine van den Bos, conversie-optimalisatie consultant met haar focus op het gebruik van mobiele devices, een kijkje in de keuken op het gebied van het ingewikkelde vak conversie-optimalisatie. Zij deelde een aantal tips & tricks.
Philine van den Bos van Traffic Builders werkt voor klanten als Oxxio en Allsafe en helpt deze bedrijven meer rendement uit hun website te halen. Haar definitie van conversie-optimalisatie is: ‘Het snappen van het brein van de bezoeker van je website’.
Eerst liet zij de aanwezigen in het bomvolle theater een kennistest doen op hun mobiel. Aan de hand van steeds twee uitvoeringen van een website moest er gekozen worden welke beter scoorden. Er waren variaties te zien in navigate, of afgebeelde personen (kijken ze je aan of kijken ze weg?) en kleurgebruik bijvoorbeeld.
Data, data en nog eens data
Conversie-optimalisatie begint met het verzamelen van data op het gebied van conversie. Niet alleen op het gebied van ‘harde’ conversie (=verkoop) maar ook op het gebied van ‘zachte’ conversie (nieuwsbriefabonnees). Die twee moeten idealiter in evenwicht zijn.
Maar waarom?
Data vertellen natuurlijk niet alles. Via feedback polls moet je proberen het waarom te achterhalen. Visitor playbacks helpen daar ook bij; een visitor playback is eigenlijk een ‘filmpje’ van hoe je bezoeker zich gedraagt op je website. Ook heatmaps maken de data zichtbaar en inzichtelijk.
Segmenten
Maar vergeet niet ook de segmenten te bekijken. Bijvoorbeeld welk device (mobiel, desktop of tablet) achterblijft in conversie, wat is het type bezoeker (terugkerend of nieuw), welke tijd van de dag heeft de hoogste conversie en welke landingspagina heeft bijvoorbeeld een hoog bouncepercentage? Let daarbij ook op intuïtief en rationeel genomen beslissingen,
Testen
Daarna kan er een hypothese bepaald worden. Als je pagina 100 keer is gezien en er is 5x besteld dan is je conversieratio 5%. Je hypothese kan dan zijn: Als we de bestelfunnel vereenvoudigen dan zal het conversiepercentage met 5% stijgen.
Voordat je dan uiteindelijk gaat testen kun je via een tool berekenen hoe lang je moet testen. Dat is gemiddeld twee weken. Bezoekers gooien vaak na drie weken hun cookies weg, wat het testen kan vervuilen namelijk.
Voor meer infomatie zie www.traffic-builders.com
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing